söndag 2 december 2012

Advent Advent Advent

Idag fick vi ett fika besök. Tuva Vidar och Chrille.
Vi har kommit fram till att det är nu dags att köpa leksaker.
Tur var att jag köpt jul pyssel till syrrans barn kommer hit.
Så en lektant kunde jag va 10 min iallafall.
Två snögubbar bev det. Mycket vackra.
 
 
 
 
 
Imorse fick jag lite panik. Hur kunde jag missa att fixa Advents ljus?!?!
Men T löste det ganska så snabbt.
Tur det.

Nu ska jag allt ta fram va vi har för o göra lite godis.
Dessa är såå goda.
Så på denna blogg så behöver ni ju just nu inte tänka på sockerfritt... Här öser sockret över!
 
Recept&foto: matplatsen
 
200 g nougat (gärna Odense)
200 g mandelmassa
150 g mörk blockchoklad
 
Skär nougaten i fyrkanter, ca 25 st. Rulla dem till bollar och ställ in i frysen en stund så de stelnar. Dela mandelmassan i lika många delar och tryck ut till platta rundlar. Lägg en nougatboll på varje och täck runt om med mandelmassan. Rulla till dem till släta bollar. Smält chokladen i micro eller vattenbad. Doppa kulorna i choklad och lägg på bakplåtspapper att stelna.
För att få lite fint mönster på dem kan man ta resterande choklad och ringla över med hjälp av en gaffel

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar